kaniv.net logo

Веб-камера в центрі Канева


























Головна > Блоґи > Володимир 

Крадіжку перестали сприймати за гріх

  

Олеся Стасюк. Начальник науковоорганізаційного відділу Українського центру розвитку музейної справи

 Як Голодомор змінив українців

Які зміни відбулися в психології, світосприйманні українців внаслідок Голоду 1932–1933 років?

– Голодомор різко змінив усталені норми суспільної етики. Поперше, розквітло доносництво. І влада його всіляко підігрівала й підтримувала. Те, що раніше було ганебним явищем, тепер видавали за акт громадянської зрілості. За донос почали платити: той, хто виказував, де сусід тримає зерно, отримував 10–15 відсотків як премію. І ті, хто не мали за що жити, ламали табу й виказували сусіда. Щоб хоч так прогодувати родину. Це деморалізувало людей так, що взимку 1933го, якщо в когось із селян були бодай якісь харчі, односельці це сприймали як винагороду за доноси.

 

У селах поселилися ворожість і підозріливість. Здавалося, світ став із ніг на голову: один здавав сусіда, щоб отримати його зерно, другий – щоб звести рахунки. Атмосфера була така гнітюча, у селян з'явилися такі тривога та страх перед владою і перед іншими людьми, що вже намагалися доносити першими. Чоловік із одного села на Київщині розповідав: він різав теля і дав сусідові половину, щоб той тільки не виказав його. Сусід узяв, але тоготаки вечора доніс.

Найгірше, що в доносництво почали втягувати дітей. До цього залучали вчителів: під виглядом запитань під час контрольних робіт ті з'ясовували, у кого вдома є приховане зерно. Нерідко випитували, які ще продукти є в їхніх родинах або як їхні батьки роздобувають харчі. За випитану в учнів інформацію вчителеві обіцяли 10 відсотків знайденого за його свідченням. Деморалізувала й така форма доносництва: після канікул діти приходять до школи, а їм дають писати твір на тему "Як мої батьки святкували куркульське свято" – бо ж Різдво та Великдень як "попівські витівки" були заборонені.

Як змінилася культура споживання їжі?

– До Голодомору не можна було вживати м'ясо коней, жаб, лелек, голубів, ворон. Їсти лелек взагалі вважали за людожерство, адже за традицією саме вони приносили дітей. До кінця 1932го людям уже було однаково, що їсти. Не було ні сніданку, ні обіду, ні вечері. Вже не кажу за традиційне харчування, весільне чи поховальне – ніяких обідів на дев'ять днів, сороковини тощо. Хоча люди до останнього намагалися триматися звичаїв. Одна жінка розповідала, що на Великдень її мама зберегла два яйця лише для того, щоб пофарбувати. І з лушпинням, із чорного хліба спекла маленьку пасочку, щоб зробити святковий обід. Люди вважали: якщо покуштують цієї традиційної страви, то переживуть до наступного року, виживуть.

У їжу почали вживати й зовсім неїстівне – мололи на борошно кістки тварин зі скотомогильників, шкіру й підошви. Кришили солому на дрібну січку й разом із просяною та гречаною половою, корою з дерев товкли в ступі. Усе це змішували з лушпинням картоплі й пекли з цього "хліб". З бурякової гички варили "баланду". Зафіксований і такий факт: крали від колгоспних свиней корм і вдома пекли з нього "лепйошки". Українська кухня такого ще не знала.

До 1930х років хати в селах частогусто взагалі не зачиняли. Підпирали віником або каменем. І всі знали, що в хаті господарів нема, – ніхто туди не зайде. Громада суворо засуджувала найменшу крадіжку. Злодія могли цілий день водити селом із украденими речами на шиї. А за Голодомору крадіжку перестали сприймати як гріх, як ганьбу. Бо якщо не вкрадеш – не виживеш. Жінки ховали в халяви чобіт бурячок, чи трошки пшона, чи ще щось, що було під рукою. З роками крадіжку в колгоспі стали вважати компенсацією за недоплачені трудодні. Крадіжка як компенсація відтоді міцно засіла у свідомості українців.

Голодомор вплинув на наші культуру й традиції?

– Візьмімо весілля: під час Голодомору в українському селі попри все укладали шлюби – але без дотримання традицій. Є свідчення з Вінниччини, що 1933го на весіллі їли буряк на молоці. А раніше ж весілля святкували протягом семи днів, запрошували мало не все село. Одруження не вважали чинним без вінчання. Тепер про це не могло бути й мови. В архіві Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнології Академії наук є записи отакогоот фольклору з тих років:

Перестали всі молитись,

Без попів стали дружитись,

Без попів стали вмирать,

Попів стали презирать

Або ще:

Теперь новые права –

Не нужно венчаться.

В райисполкоме за столом

Только расписаться

Бучні весілля справляли ті, хто були при владі в селі. Але вони все перетворювали на п'янку під музику. Під час Голодомору пари не так одружувалися, як "сходилися", або їх "складали докупи" – так тоді казали. Коли ж після голодних років весільний обряд почав оживати в селі, багато його елементів не відродилися.

Мені одна жінка розповідала, що 1934 року в колгоспі влаштували обжинки – доти українці закінчення жнив святкували в родинах. Уже було що їсти. І, каже, сидимо за столом і мовчимо. Хтось нарешті затягнув пісню – й люди почали плакати.

Масова смертність у голодні роки зруйнувала народну поховальну традицію?

– В українському селі небіжчика ховали на третій день, зі священиком, відспівували, влаштовували поминки. У роки Голодомору померлих просто скидали в яму, або збивали з підручних коробок щось подібне до труни – такі великі ящики. Але це було тоді, коли ще хтось із чоловіків родини лишався живий. Жінки тягли небіжчиків на цвинтар у ряднах, в мішках. І, побачивши свіжу могилу, могли просто покласти туди. Очевидці розповідали: прийшли ховати родича, а в ямі поскидувано з десяток інших небіжчиків – люди не мали сили копати окрему могилу. Особливо взимку 1933го, коли ситуація склалася зовсім страшна. Іноді просто в сніг закопували. Навесні з'явилося дуже багато псів і котів, які розтягували ці рештки по вулицях.

Майже в кожному колгоспі були штатні посади збирачів трупів. Збирали їх по дворах на підводу й везли на кладовище. Ховали там по 10–20 у спільних могилах і прикопували. Одна жінка з Кіровоградщини, якій 1933го було 6–7 років, згадує, що їм, дітям, було складно зрозуміти, чому всіх померлих везуть на одній гарбі, а потім скидають в одну яму. Бо ж доти було не так – покійника оплакували, хоронили з повагою й шаною.

За свою працю збирачі трупів отримували по 300–500 грамів хліба – це був спосіб урятуватися від голоду. Нерідко вони роздягали покійників і забирали їхній одяг. Один чоловік із Миколаївщини розповідав, що бачив, як хлопець викопав із могили труну вчителя і зняв з нього костюм, щоб виміняти на харчі. Є свідчення з Черкащини: вздовж доріг лежали роздягнені трупи померлих від голоду. Такої ницості в українському селі до Голоду 1932–1933 років не було.

Якщо село повністю вимирало, біля нього ставили чорну мітку, а потім робили "зачистку": прибирали в кожній хаті, вичищали її. А далі завозили переселенців із Росії та Білорусі. Давали їм житло й роботу. Але в хатах, де повмирали люди, важко було вивести сморід. Тож чимало прибульців тікали. Їх насильно повертали.

Які міфи про Голодомор вас найбільше дратують?

– Про людожерство. Я працювала з архівами СБУ і можу сказати, що по всій Україні за цим фактом було порушено близько двох тисяч справ. Отже, сказати, що людожерство було масовим і звичайним явищем у роки Голодомору – кричуща неправда. Випадки канібалізму та трупоїдства – їх фіксували переважно в першій половині 1933го – траплялися й були пов'язані з порушеннями психіки – людина вже не тямила, що робила. Але вони так шокували селян, що мені про один і той самий випадок розповідали з чотирьох сіл. Так, говорили про людожерство багато, але саме явище масове не було.

Батьки, боячись за своїх дітей, не випускали їх на вулицю, заклинали не заходити в чужі хати. Траплялися випадки, коли односельці чинили самосуди над канібалами, адже їхніми жертвами насамперед були діти. Наприклад, у селі Самгородок на Вінниччині жінку, яка з'їла дітей, повісили. Але знову ж – усе відбувалося внаслідок незворотних зрушень у психіці. І люди це розуміли, була навіть приказка: "Наш сусід уже здурів і дітей своїх поїв".

Голод ламав людей. 1933го набрали розмаху самогубства – тяжкий гріх за християнською етикою. Найчастіше – через повішання. Наприклад, жінка із села Воскресенське на Київщині наклала на себе руки, бо діти просили їсти, а вона не могла цього витримувати. А один чоловік із Вінниччини зізнався, що лишився живий тільки тому, що був такий безсилий, що не міг відірвати рукава від сорочки, щоб зробити мотузку. Були випадки, коли чинили самогубство сільські активісти: не витримували тиску районного керівництва, яке змушувало їх прирікати односельців на голодну смерть.

Голод розхитував традиційну мораль українських селян.

записав: Ігор ЛУБ’ЯНОВ, фото: Сергій СТАРОСТЕНКО

 

Журнал "Країна" №148 за 22.11.2012

 

  

 

Володимир

22 листопада 2012, 20:32

Теги статті:
Голодомор   суспільство   Україна  
Голосів:
4
13

Всього коментарів: 15

Сторінка коментарів: 1
Олекса

23 листопада 2012, 09:04

IP: 37.55.103.xxx
Рейтинг: 2
Комуністична партія є ідеологом ГЕНОЦИДУ українців!!!
..неважливо хто був комуністом(українець,росіянин чи єврей)...

комуняку — НА ГІЛЛЯКУ!!!
slavikf

23 листопада 2012, 09:27

IP: 192.168.3.xxx
Рейтинг: -1
Oleksa, ой, та залиште ви оцю шаблонщину, задовбало вже. Причиною таких злочинів являється манія домінації, і не важливо в кому вона заложена - комуністові, націоналістові, євреєві та ін
Александр:)

23 листопада 2012, 09:36

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: -2
Oleksa, Вам голову ком.партія задурила найбільше. Вам таки втовкли, що все робили не конкретні люди, а партія. От Ви по накатаній і дієте.
Олекса

23 листопада 2012, 09:50

IP: 37.52.171.xxx
Рейтинг: 2
slavikf, .. а «петляти» Ви ще незадовбались.МІЛІОНИ було заморено.. конкретно ----КОМУНІСТАМИ!!!

ось й сьогодні — прибічники Костогриза(одного з.. ) клеять свою агітпродукцію на під'їзди як варвари — пів підїзда треба вигризти щоб зірвать..
..просто якесь дикунство..
Александр:)

23 листопада 2012, 10:11

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: 0
Oleksa, Якщо в Каневі замінити керівників основних організацій (міська рада, райдержадміністрація, прокуратура...) і поставити там людей, які будуть виконувати волю народу, а не вищого керівництва, то життя одразу потече в іншому, нормальному руслі. А поки неадекватним керівництвом керує таке ж, тільки вище - порядку не буде.
Якщо людина буде переживати за результат роботи і боятись якоїсь відповідальності - буде толк.
jonifer

23 листопада 2012, 10:20

IP: 91.124.107.xxx
Рейтинг: 1
Соглашусь с Олексой,нет в в мире счастливого коммунистического государства.Попытки делали многие,но получалось сплошное недоразумение,не говоря уже о красных кхмерах.Утопия! Если делать людей счастливыми,и"все вокруг колхозное-все вокруг мое",возникает соблазн всем этим воспользоваться проходимцам.И если в демократических странах это криминал,то у нас(а Украина никак из того болота не вылезет)-почет, персональная пенсия,другие льготы.
jonifer

23 листопада 2012, 10:33

IP: 91.124.107.xxx
Рейтинг: 1
Александр:)Не поставить ,а выбрать. Допустим Коржова,или Маланчева.Не будут красть?...Сама система гнилая.Можешь устроиться в бригаду механизаторов,и попробовать не красть соляру.Через два тебя свои же выгонят,причем физичеки!А "сверху" дела творяться похлеще и пострашнее.
Александр:)

23 листопада 2012, 10:46

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: 1
jonifer, якраз поставити, щоб знав: як поставили, так і знімуть. А якщо вибрали - то "що вибрали, те й маємо".
Я думаю, що вихід один - за службові злочини - тяжке покарання аж до смертної кари. Вкрав гроші з бюджету - олова розплавленого в рота.
Александр:)

23 листопада 2012, 11:38

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: 0
Oleksa, це не "Ваші" над пам"ятником "вождя" поглумились?
Олекса

23 листопада 2012, 11:44

IP: 37.52.171.xxx
Рейтинг: 1
Александр:), «Наші» все роблять в правовому полі!!!
Александр:)

23 листопада 2012, 11:48

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: 0
Різні "Наші" правове поле бачать по-різному.
Голова ОВК теж діяв в "правовому полі", якщо й досі не покараний.
Александр:)

23 листопада 2012, 11:50

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: 1
Одні думають, що якщо це заборонено, то протизаконно. А інші думають, що якщо їх не покарають, значить дозволено і законно.
Володимир

23 листопада 2012, 12:12

IP: 176.67.28.xxx
Рейтинг: 0
Александр:), я дивлюсь Ви добра і порядна людина. Але іноді ви пишете речі, які ідуть в супереч вашим же висловлюванням. В ваших словах звучить велика недовіра до людей (мабуть Вас колись дуже образили), хоча в глибині душі ви любите людей і хочете їм довіряти.
aspid

23 листопада 2012, 12:17

IP: 46.247.196.xxx
Рейтинг: 0
Oleksa, мы побачили на приклади договіра з Газпромом-2009 року,ваше правовє бачєння ще довго будє опускати Україну до прірві беззаконня,і злидєння...
Александр:)

23 листопада 2012, 12:20

IP: 176.67.8.xxx
Рейтинг: 1
Володимир, Ви праві - до людей я б з відкритою душею, тільки деякі в неї часто намагаються плюнути. Та й реалії життя такі, що добро має бути з кулаками.

www.kaniv.net не несе відповідальності за зміст опублікованих на сайті користувальницьких рецензій,
оскільки вони висловлюють думку користувачів і не є редакційним матеріалом

Сторінки коментарів:



Вхід
Login:
Пароль
Пам'ятати?
Реєстрація
Забули пароль?

Нові теми:

Росія запускає тисячі ІПСО для дискредитації топпосадовців та ЗСУ, – керівник кібербезпеки СБУ Вітюк

СБУ обіграла російські спецслужби по всіх ключових напрямках, - Василь Малюк

JCfUZQsq

JCfUZQsq

JCfUZQsq

JCfUZQsq

JCfUZQsq

JCfUZQsq

JCfUZQsq

JCfUZQsq

Популярні за тиждень:

Про що зараз спілкуються:

Весна надії
Мені б тоже цікаво було б послухати пяк вона голосувала?
Коли звітується депутат Черкаської районної ради Горьова Наталія? [2]

slavikf
Те, що сталося після квітня 2019 року нічому вас не навчило
Щодо участі парламентської делегації у щорічній Мюнхенській конференції з безпеки [1]

semko
Та Горьовій буде про що звітувати, аби ще всі депутати так працювали.
Коли звітується депутат Черкаської районної ради Горьова Наталія? [2]

semko
А що молодших та і взагалі нових людей немає? Нам в Місту потрібно енергійного, грамотного, ініціативного місьного голову до 50 років, який хотів і мав сили та бажання трудитися для людей. Хорошу.. [весь]
Канів через 100-98 років [3]

klimenko_2015
ПЕВНО ЩО НАМ ПОТРИБНИЙ АКТИВНИЙ ЗНАЮЧИЙ НАШИ ГРОМАДСЬКИ ПРОБЛЕМИ ХАЗЯЙНОВИТИЙ МУДРИЙ ТА ПРОКАТАНИЙ ЖИТТЯМ ДЯДЬКО З МИСЦЕВИХ, В НИВЯКОМУ РАЗИ НЕ З ЧИНОВНИКИВ КАНИВСЬК.. [весь]
Канів через 100-98 років [3]

Космонавт
Тільки Саня Рябошлик зможе навести порядок в Каневі
Канів через 100-98 років [3]

WayBe
Буду дуже усім Вам вдячний! Зараз це критична потреба, як для мого підрозділу, так і для мене особисто. Дякую, куме! Дякую друзі!
Збори для Володі Буренка [1]

voskresennai
Мій телефон 0938834311
Продам будинок [2]

voskresennai
Доброго вечора. Ви не залишили номер телефону. Цікавить будинок.
Продам будинок [2]

Vlad999
Нехай з Богом спочиває! Вічная пам*ять Герою!
На війні загинув 27-річний розвідник із Канева Руслан Анісімов [1]

Активні оголошення:

Продам
Куплю
Робота
Послуги
Продается дом
Здам квартиру
Послуги
Міняю
Оголошення

Розділи новин:

З блогів
Міські новини
Регіональні новини
Цікавинка
Влада
Податкова
Спорт
Шевченко
Історія
Кримінал
Спортивні новини
Новини
Анонси
Районні новини
Новини району
Вибори
Політика
Флейм
Віка
Космос
www.kaniv.net
Video
Розповіді
Видання
Міські новини, екологія
Нещасний випадок
Статистика
Мистецтво
Долі людські
Транспорт
Війна
Політика, канів
Цікавинка регіональна
Історія, Свято
Обговорення
Дніпрова зірка
Бизнес
Історія, політика
Сміх тай годі!
Наука
Пожежа
Криминал
демократія і авторитаризм
права людини
Обхохочешься блин
Карти
Розваги
Милосердя
Обласні новини
Недільна школа
Міські новини, КУКіМ
Міські новини, зустріч з міським головою
Пенсійний фонд
Новини ринку
Екологія
Торренты
Канівщина,затримано, крадій, ліс
Центр Молодіжних Ініціатив
Телекомунікації
Бізнес
чат, чам
фото

Квітень
НдПнВтСрЧтПтСб
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Календар новин     


Правила сайту
Новини
Оголошення
Афіша

© 2006- Рекламна агенція "РЕКЛАМЕРА".
Контакт для розміщення реклами та матеріалів на сайті: (096) 9991699, email: waybester@gmail.com


Інформаційний партнер проекту - "Дніпрова зірка"