Щороку, 1-2 серпня, на могилі І. Д. Сірка (що за 2 кілометри від с. Капулівка) проводиться вшанування пам'яті Славного Кошового Отамана, яке збирає тисячі українців з усієї країни та закордону
Вісім разів Запорозька Січ обирала Івана Дмитровича Сірка кошовим отаманом. За все кількасотрічне існування Січі жоден кошовий отаман не зажив такої любові й шани серед січового товариства. Україна — Лівобережна, Правобережна, Слобожанщина — в 60—70-ті роки XVII ст. не знала людини, яка б могла зрівнятися популярністю з Іваном Сірком. Загальне визнання й безмежну вдячність сучасників набула тоді очолена Іваном Сірком героїчна боротьба козацтва проти турецько-татарських орд, що загрожували геноцидом українському народові. Запорозький витязь ставив найпершою й найголовнішою метою кожного походу врятування бранців із полону, визволення невільників, що конали в тяжкому рабстві у султанській Туреччині та Кримському ханстві. Великий талант полководця, особиста хоробрість, мужність і відвага поєднувалися в ньому з безмежною відданістю народній справі.... текст повністю ТУТ
Вважалося, що Сірко лежить у землі без голови: череп деякий час «мандрував» — до Москви в антропологічну лабораторію, до Нікополя, й нарешті опинився у Дніпропетровському історичному музеї. На хресті, що стояв на могилі Сірка, деякий час, був напис: «Хто буде сім років перед Великоднем виносити по три заполи на мою могилу, то буде мати таку силу, як я, і знатиме стільки, скільки я». Саме тут варто звернутися до феномена «характерництва». Майже всі козацькі гетьмани, кошові отамани і знамениті полковники були «характерниками» (серед них — Дмитро Байда-Вишневецький, Іван Підкова, Самійло Кішка, Северин Наливайко, Петро Сагайдачний, Максим Кривоніс, Іван Богун, Данило Нечай і найбільший характерник із них — Іван Сірко). Це козаки, які володіли магією, — могли бачити майбутнє, події, що відбувалися за сотні кілометрів в інших краях, впливали на свідомість людей, неживу природу, лікували смертельні рани (навіть ставили на ноги мертвих!), знаходили скарби, виходили сухими з води («на Дніпрі войлок прокладуть і йдуть»). Відомо, що під час одного з походів Івана Сірка в Крим вітер видув силу-силенну води з Сиваської затоки, завдяки чому козацьке військо перейшло її вбрід і увірвалося на півострів у неочікуваному для татар місці — а потім так само повернулося на материк. Офіційна церква звинувачувала «характерників» у чаклунстві...
Документи:
1668 р., березня [не раніше 8]. – Відписка в Бєлгород Г. Г. Ромодановському від Герасима Рогозіна з Чугуєва про відправлення чугуївських станичників з трьома “пушками железными” і ядрами для приборкання зрадників – зміївських черкас, які підпалили м. Зміїв, причому згоріла житниця зі збіжжям. Йдеться також про місцеперебування “изменника” Івана Сірка. ф. 1791, оп. 2, спр. 66, арк. 10.
1668 р., березня [не раніше 9]. – Відписка Герасиму Семеновичу від Лева Ситіна з повідомленням, що він ходив у слободу Мерефу на “изменника” Івана Сірка. Сірко з Мерефи втік, Ситін її спалив, а багатьох людей порубав. За указом государя Герасиму Семеновичу наказано прийти в Харків і вчинити “промыслъ” над зрадниками. Всіх, хто приїздив з листами від Івана Сірка та Івана Брюховецького, наказано страчувати. ф. 1791, оп. 2, спр. 69, арк. 17.
1668 р., березня [не раніше 12]. – Відписка в Бєлгород Г. Г. Ромодановському від Герасима Рогозіна з Чугуєва з повідомленням про приїзд під Харків Івана Сірка з черкасами та про їхній намір йти на українні міста. ф. 1791, оп. 2, спр. 66, арк. 12.
1668 р., березня [не раніше 17]. – Відписка Герасиму Семеновичу від Лева Ситіна з повідомленням про відправлення в Харків Г. Г. Ромодановським 500 ратних людей, з пропозицією зійтися у Харкові з чугуївськими ратними людьми і йти на Івана Сірка, який з “нεболшими лεдми” стояв неподалік Харкова. ф. 1791, оп. 2, спр. 69, арк. 21.
1668 р., травня 8. – Відписка в Тамбов Якову Тимофійовичу від Герасима Рогозіна з Чугуєва про напад полковника Івана Сірка з товаришами на міста Цареборисів і Зміїв, про спалення міст і полонення багатьох людей. Йдеться також про “изменника” Івана Брюховецького, який зазнавши поразки поблизу м. Колонтаєва, пішов вздовж р. Сіверський Дінець, розставивши по дорозі варту. ф. 1791, оп. 2, спр. 66, арк. 30.
1668 р., червня [не раніше 5]. – Відписка Герасиму Семеновичу від Лева Ситіна.. про прибуття в Полтаву “мурзъ съ татары”, а гетьмана Петра Дорошенка з козаками й ордою – до Говтви. Йдеться також про підготовку повстанців до походу на Мерефу. ф. 1791, оп. 2, спр. 69, арк. 7.
...Сірко наказав усіх бусурманів пов'язати, а до християн, чоловіків і жінок, котрих було сім тисяч, сказав таке слово, випробовуючи їх: «Хто хоче, йдіть із нами на Русь, хто не хоче, повертайтесь у Крим». Християни й «туми» — діти християн у Криму,— почувши ці слова Сірка, розділилися на дві частини: одні, у кількості три тисячі, вирішили за краще повернутися у Крим, ніж іти у християнську землю; інші, яких було чотири тисячі, забажали повернутися усвою землю, на Україну. Сірко наказав усіх нагодувати, а далі одних залишив із собою, а інших відпустив у Крим. Відпускаючи останніх, запитав у них, чому вони прагнуть у Крим; ті відповіли, що у Криму в них нерухомості й господарства, тому там їм краще житиметься, як на Русі, де вони нічого не мають. Відпускаючи тих людей.
Сірко ще не зовсім вірив, що вони дійсно підуть у Крим, а сподівався, що повернуться на Русь і, зійшовши на поблизьку могилу, дивився за ними, доки їх було видно. Коли ж переконався у їх твердому намірі йти у Крим, наказав молодим козакам сісти на коней, наздогнати відпущених і всіх до єдиного без жодного жалю вибити й витяти, і сказав, що сам поїде за ними й подивиться, чи все виконано за його наказом. Отримавши від Сірка такий наказ, козаки, наздогнавши тих людей, вчинили як було наказано, не залишивши живою жодної душі. Незабаром і сам Сірко, сівши на коня, поскакав туди, де викону-
вали його наказ. Прискакавши, й побачивши, що його волю виконали точно, він подякував козакам, а до мертвих тіл промовив так: «Простіть нас, брати, а самі спіть тут до страшного суду Господнього, замість того, щоб розмножуватися вам у Криму між бусурманами на наші християнські молодецькі голови і на свою вічну без хрещення погибель»....
Сірко, звичайно, козарлюга ще той, але по простоті своїй робив багато глупостей...
так, за часів гетьмана Виговського, коли той вкупі з Кримським ханом побідоносно розгромив москаля під Конотопом та збирався вже йти далі на Москву, саме в цей час Сірко напав на кримські улуси, що спонукало хана вернутися до Криму...
кампанія на Москву не вдалася... а так, невідомо ще як вигляділа би Москва сьогодні, якби не Сірко...
просто іноді Низові запорожці, як люди аполітичні в простоті своїй, вели себе як звичайні розбишаки і не раз підсували свиню як не одному, то другому гетьманам...
Звучание слова "гетьман" натолкнуло меня на мысль о его немецком происходжении.
Мне стало интересно, что же оно может означать. И вот что обнаружил: " Что значит фамилия ГЕТМАН (ГЕТЬМАН)?
Фамилия Гетман произошла от слова «гет», которое в переводе с иврита и идиш означает «письмо развода» (которое, по еврейскому закону, даётся мужем жене при разводе). «Ман» на идиш «означает человек»."
... Гетьман. Чесько. Hejtman, польськ. Hetman, укр. Гетьман, рум. Hatman) - історична назва командувача армією в Чехії часів таборитів, в Речі Посполитій, на Україні і в Молдавському князівстві.
На Україні військовий отаман називався гетьманом.
На думку більшості вчених, слово «гетьман» має німецьке походження. Чеське слово «hejtman» при цьому виводиться від давньоверхньонімецького «hauptmann» («haupt» означає «головний» або «голова», «mann» - «людина»), а польське «hetman» - з середньонижньонімецька «h?d-man» (в XIV-XV вв використовувався варіант «etman», з XV століття - «hetman»). У німецькій мові того часу це слово мало значення «командир збройного загону», «капітан». В сучасних арміях німецькомовних держав звання гауптмана відповідає званню капітана.
Альтернативна версія походження німецького слова від польського має мало прихильників.
Не треба писати слово "гетман" з м'яким знаком. Слово "геть" означає незаперечний доказ щось покинути. "Геть від мене!", "геть, відчепися". У письменниці Марко Вовчок читаємо "Геть ту дитину!". Тут слово "геть" означає "непотрібно", "не треба".
У письменника Нечуя-Левицького читаємо: "Геть, одчепися!", — крикнула Лукина". І є вислів "геть-геть", що значить "далеко-далеко", "геть всі". У Лесі Українки читаємо "геть з тієї кріпості".
Українські етимологи (ті, що орієнтуються на німців і ті, що орієнтуються на москвинів) пояснюють, що слово "гет(ь)ман" виникло з німецького слова "гауптман", що значить "начальник" ("Український радянський енциклопедичний словник", виданий у Києві в 1966 р., стор. 150). Особливо корисна така етимологія для вторжників, які ведуть пропаганду, що гетман Павло Скоропадський "наставленик Німеччини".
У праці "Чому потрібний культ провідника?" я визначив походження і значення слова "гетман". Тепер тільки пригадаю значення таких санскритських слів: "гетувідя" (утверджувати знання), "гетувакана" (утверджувати промовою). Особливо для нас цікаве санскритське слово "гетман", що значить "наступаюча мудрість" ("ман" значить "думати", "проявляти розум", "манити").
Да, лучше писать без мягкого знака.
Если в гуглу забить "get man" и настроить на перевод с идиша на украинский, получим "отримати людина", а с немецкого на украинский " отримати його", с польского на украинский "Дивіться людина". А вот санскрит проверить некак.((
Ми всі чудово знаємо, що означає слово "гетьман". А гратися, перекладати слово з ідіша, німецької,... Давайте слово "ВАРЕНИК" розкладемо на голосні, приголосні, транскрипціїї, переведемо з латині та випадково дізнаємось, що це виріб з тіста з начинкою з картоплі, наприклад. Ото буде новина!!!
А ось моя версія походження слова "гетьман", в основі якого лежить Велесова теорія слова.
Слово це породжене трипільською цивілізацією і складається з двох слів - "геть" і "ман". Думаю, всі розуміють слово "геть", настільки воно наше звичне українське: "банду геть!", "зека геть!"
Та й слово "МаН", яке більше знаємо як німецьке "людина", має наші праукраїнські корені - "МАти Небесна".
Якою в трипільські часи була Красна Дівиця Сонце (весняна Лада, літня Леля, по літу Полеля). Втіленням цього Сонечка була Гуска-Лебідь, яка відлітала в теплі краї - "геть". До зимового саду ГЕТЬ-СИна-МАтері-Небесної - ГЕТЬСИМАНського.
Де земний Син Матері, котрий подався за Матір"ю Небесною, звів тепле зимове гніздечко Єсмь-РУСА-ЛИМ - Руса (руське, царське) село. Небесним втіленням Геть-Сина Матері Небесної був Тато-Гетьман, сонячної Лади (тури) капітан - Гусак, який журавлиним ключем відкривав весняне небо України.
А ми: Гетьман - нім. гауптман...
Буква Г символізує Гуску (шия) ГА-(ГА).
АГа - перша, ЯГа - остання, втілення зимового сонця Гаю, лісостепового краю, яким було Поросся, край розвинутого Трипілля.
Volodymyr - я, звичайно, вибачаюсь, але можна Вас попросити про послугу - розшифруйте ім"я ОЛЕКСАНДР, у Вас так гарно виходить.
Можна я почну? Літера "О" символізує сонце, "Л" - ліс, "ЕКС" - невідоме, "АНДР" - щось гаряче і несподіване... Виходить, що ім"я Олександр - пішло від протуберанець на сонці? Але я впевнений, що Ваша розшифровка буде ще несподіванішою...
АЛЕКСАНДР. На диво - дещо вгадав. І в цьому немає нічого дивного. Бо що таке сучасна літера? Це викристалізуваний у часі, пристосований до національних мовних особливостей символ, за яким стоїть первісний... дух Матері-Неньки При(й)Роди. Створений "за образом і подобою" Божим - Світлого Духа, яким власне і був Сонце-Дажбог, літописний "Сонце-Цар, Син Сварогів" як Велесове ("скотія Бога") світле втілення в Сині, здатного втілюватись і перевтілюватись в будь-який образ. Як?
Через "переставлення", через "перевернення" літер Тура (симВОЛів ВОЛоса-СемиВОЛоса), які власне й становлять "душу" Бога, Бога як Слова ("І Бог було Слово") - Світлого Духа Тура СВаРОГа (СВітлого РОГа, Рога Святого, Священного і Золотого - Рогу Достатку, Веди (РігВеда) і Слова (Отця) Сина (Слова) ДажБога.
Знаючи, який первісний дух стоїть за обрисом (образом) накреслення літери Тура, можна пізнавати "душу" Слова й читати історію людства. А також пояснити ім"я Алексан-ДРрррррр. До речі, дух ДРррр... може багато чого сказати про цю людину. Як позитивного, так і негативного...) Втім, про це іншим разом.
www.kaniv.net не несе відповідальності за зміст опублікованих на сайті користувальницьких рецензій, оскільки вони висловлюють думку користувачів і не є редакційним матеріалом
Анті-гоблін Я трохи підкину на вентилятор: - «Я буду сидіти на яхті та їсти омарів, а що буде з вами?
Реформи – це реформа ВЛАДИ, а не громадян. І аж ніяк не навпаки.
Анекдот. Зах.. [весь] Влада людей з особливими потребами [1]
WayBe tzs, це ж треба. 13 років тому :)
Вітаю! вірші. [8]
tzs В мене ще його є багато, на ФБ, запрошую у друзі, кому подобається
Мужик впіймав чарівну рибку…
«Пусти мене й бажання швидко
Тобі я виконаю в дар».
«Багатим хочу буть, я.. [весь] вірші. [8]
tzs Знайшов свою творчість на сторінках Вашого сайту, дякую за підтримку вірші. [8]